Missfärgade naglar

Det finns olika orsaker till missfärgade naglar.

Gulaktiga och förtjockade naglar beror ofta på att nageln med åren blir sämre på att hålla kvar fukt och drar ihop sig vilket medför tryck ovanifrån skon. Trycket gör att nageln släpper från nagelbädden och det ger en gul-vitaktig färg (som utväxt nagel ser ut).

Oranga, bruna strimmor och vita fläckar kan vara nagelsvamp. Gå till din fotterapeut som hjälper dig med behandling. Ta gärna ett nagelsvamps-test, men tänk på att testen inte fungerar om du redan börjat behandla mot svamp.

Brun, gul och grönaktiga naglar som blir tjocka och välver sig sk kartnaglar beror av en skada i matrix som är nagelns rot. Det är kroniskt och en fotterapeut kan hjälpa dig att forma nageln för att undvika smärta och göra den snyggare.

Vita strimmor i framkant –  kan bero på tryck på nageln som släpper från nagelbädden.

Blånagel – kan göra väldigt ont och är ett blåmärke under nageln. Är blånageln från nagelbandet och ut beror det av att man slagit i nageln i framkant – vanligt hos löpare som springer i nedförsbacke.  Kan även uppstå av att  du slagit i tån eller att du tappat något på den. Även skor som är för låga i tåboxen, dvs varje gång du går så flexar du tårna för att spänna senan under foten som ger foten svikt och då nuddar du taket i skon.

• Förtjockade naglar
  • Missfärgade Naglar
  • Smärta i tå eller nagel
  • Svamp