Hälsmärtor

Hälsmärtor – hälsporre eller plantar faschiit bursit, hälseneinflammation

Smärta under hälen som är intensivast när du går upp på morgonen och blir bättre av lite rörelse är ofta hälsporre. Det är senan under foten som fäster vid hälen som blir inflammerad och orsakar smärtan. Problemet beror på att fotvalvet blivit lägre och det ger ett ryck i senan vid varje steg du tar, vilket gör fästet inflammerat. Detta pågår i skov, smärta i 3-4 veckor, därefter kan det kännas bättre för att åter komma tillbaka efter ca 2 veckor igen. När detta pågått länge bildas en förkalkning i fästet som kallas för hälsporre.

Det tar tid att bli av med smärtan, akut kan du bli hjälpt av tejpning och massage. På lång sikt måste du träna dina fötter och underben. Det finns även inlägg för hälen som avlastar infästningen.

Hos din fotterapeut får du all hjälp du behöver oavsett om du drabbats av hälsporre eller hälseneinflammation.

• Hälsmärta